Julresan

Kampanj för Destination Läckö-Kinnekulle

Hur får man fler att upptäcka en stad under årets mest magiska tid? Destination Läckö Kinnekulle ville sätta Lidköping på kartan som Västra Götalands mest glimrande juldestination och vi fick uppdraget att göra det möjligt.

Idén vi tog fram byggde på känslan av en stressfri, rofylld julresa. Där småstadens charm, gnistrande ljusinstallationer och mysiga butiker mötte lokala caféer, hotell och kulturupplevelser. En jul som både lockade till shopping och upplevelser – men också till övernattningar och längre vistelser.

Vi skapade en kampanj som bar namnet Julresan till Lidköping och förvandlade den till något mer än annonser. Vi tog fram en grafisk profil som glittrade i varje detalj, animerade bilder med blinkande ljus, snövirvlar och stjärnfall – och vi ritade en julkarta över centrum för att guida både invånare och nya besökare mellan butiker, caféer och ljusinstallationer.

Digitala annonser levde i sociala medier och press, medan fysiska aktiveringar på plats gjorde besökarna till en del av berättelsen. Tävlingar och upplevelser kopplades till julkartan, och för att sprida den genuina känslan ytterligare bjöd vi in lokala influencers till ett julmingel där de fick ta med sin mamma, syster eller bästa vän och upptäcka Lidköping tillsammans.

Resultatet blev en kampanj som inte bara satte Lidköping i rampljuset under julen, utan också skapade riktiga affärer för stadens handel, hotell och restauranger. Julen i Lidköping blev en resa som kändes både varm, glimrande och helt unik.

Nästa
Nästa

Tillväxt tibro