Utbildningar & Workshops

Föreläsning och workshop

Tillgänglig kommunikation

Som företagare eller organisation ställs idag allt högre krav på att verksamheten ska vara tillgänglig för alla, oavsett fysisk eller psykisk funktionsvariation. Genom att lyfta ämnet kan små förändringar öppna upp dörrar för helt nya målgrupper och förenkla kommunikationen för personer som har någon form av funktionsvariation, oavsett om den är fysisk eller psykisk.

Den här utbildningen är framtagen med hänsyn till det tillgänglighetsdirektiv i EU som träder i kraft den i juni 2025 och blir en lag i Sverige. Lagen innebär att alla fler produkter och tjänster ska vara mer lättillgängliga så att vem som helst ska kunna använda och förstå dess innehåll.

Utbildningen innehåller en mix av inspirationsföreläsning och workshop där deltagarna aktivt får arbeta med olika uppgifter kopplade till sin verksamhet.

Föreläsning & workshop

Digital marknadsföring

Vad är egentligen digital marknadsföring? Måste man synas överallt? Och hur hittar man en hanterbar nivå för sin digitala närvaro?

Genom att förstå våra kunder och lära känna dem kan vi lättare veta vad de är intresserade av och hur vi kan nå dem. Vi arbetar med att hitta målgrupperna och analysera dem, för att därefter kika på kanaler som passar både företaget och målgrupperna.

Den här utbildningen innehåller en mix av inspirationsföreläsning och workshop där deltagarna får möjlighet att strukturera upp sin digitala närvaro och skapa en hållbar strategi för att generera fler affärer. Det här är inte en stund för deltagarna att luta sig tillbaka och lyssna - vi går från ord till handling och börjar arbeta. Allt för att det ska kännas lite lättare nästa dag när man ska fortsätta på egen hand.

Inspirationsföreläsning

Entreprenörskap på riktigt

Vad är egentligen en entreprenör? Är företagare och entreprenör samma sak? Måste man omsätta miljoner för att få kallas entreprenör? Och varför är bara 3% av Sveriges företagare kvinnor?

Under en 15-årsperiod har vi på SOT startat upp och drivit åtta olika bolag, men också avvecklat och avslutat en del av dem. Lägg därtill en rad olika koncept och varumärken under de olika bolagen. Vi vill inspirera fler till att våga ta steget, visa att vägen framåt kan få vara både krokig och brokig men ändå leda till ett fungerande företagande och kanske det viktigaste - ett rikt liv. Genom vår inspirationsföreläsning vill vi göra entreprenörsresan lite enklare och roligare!

Vi anpassar mer än gärna föreläsningen till just ert tillfälle för att den ska bli så inspirerande som möjligt!

Som småföretagare eller ideell organisation ställs idag allt högre krav på att verksamheten ska tillgänglig för alla, oavsett fysisk eller psykisk funktionsvariation. Det kan kännas jobbigt och som en stor investering att dels sätta sig in i , men även börja jobba med aktivt om man aldrig tidigare tänkt på det. Bara genom att lyfta ämnet kan små förändringar öppna upp dörrar för helt nya målgrupper och förenkla för personer som har någon form av funktionsvariation, oavsett om den är fysisk eller psykisk. Det handlar många gånger bara om att våga beröra ämnet på ett roligt och enkelt sätt.

Workshopen startar med en enkel genomgång om tillgänglighet i det digitala rummet. Här ges stort utrymme för deltagarna att ställa frågor och styra workshopen i en riktning anpassad till deras nivå och förkunskaper. Därefter följer en aktiv workshop som kräver att deltagarna har med sin egen dator. De får i uppgift att analysera och reflektera kring ett antal webbar för att svara på hur tillgänglig de är. För att undvika att skapa en workshop som bara leder till ny kunskap utan action kommer sista delen att handla om att låta deltagarna själva arbeta med sina egna verksamheters digitala närvaro. Genom att lyfta upp och exemplifiera i storgrupp hjälps vi åt att komma i mål.

Workshop är framtagen med hänsyn till det tillgänglighetsdirektiv i EU som träder i kraft den 25 juni 2025 och blir en lag i Sverige. Lagen innebär att alla fler produkter och tjänster ska vara mer lättillgängliga så att vem som helst ska kunna använda och förstå dess innehåll. Läs gärna mer på digg.se. Direktivet gäller till en början offentliga verksamheter, men kommer precis som GDPR på sikt även gälla det privata näringslivet. Genom den här workshopen kan ni redan nu förbereda företagen i ert nätverk, introducera dom för vad som är på gång, få dom att förstå vad det handlar om och redan nu börja jobba med det.

Mål med workshopen

  • Ökad medvetenhet och kunskap om digital tillgänglighet

  • Reflektera och analysera kring digital tillgänglighet på webb och sociala medier

  • Påbörjat arbetet med den egna digitala tillgängligheten genom praktiska övningsmoment

Detta får deltagarna

  • Presentation

  • Matnyttiga länkar

  • Checklista för att fortsätta arbetet på egen hand

Tillgänglig kommunikation

Vad är egentligen digital marknadsföring? Måste man synas överallt? Och hur hittar man en hanterbar nivå för sin digitala närvaro?

Passet inleds med en introduktion till marknadsföring, hur det förändrats över tid och vad digital marknadsföring är idag. Genom att förstå våra kunder och lära känna dem kan vi lättare veta vad de är intresserade av och hur vi kan nå dem. Vi arbetar med att hitta målgrupperna och analysera dem, för att därefter kika på kanaler som passar både företaget och målgrupperna. Här nedan presenteras de olika delarna kort:

  • Målgrupp och persona

  • Sociala medier - användandet i Sverige

  • Kom igång med sociala medier - kanalval och stategi

  • Annonsering på sociala medier

  • Budgetnivåer

  • Rekommendationer och recensioner

  • Valbart tillägg: AI som verktyg vid digital marknadsföring

  • Valbart tillägg: Bli med sökbar på webben

Genom den här workshopen erbjuder ni företagen i ert nätverk möjligheten att strukturera upp sin digitala närvaro och skapa en hållbar strategi för att generera fler affärer. Det här är inte en stund för deltagarna att luta sig tillbaka och lyssna, här får vi dom istället att gå från ord till handling och aktivt börja arbeta. Allt för att det ska kännas lite lättare nästa dag när de ska fortsätta på egen hand.

Mål med workshopen

  • Ökad medvetenhet om digital marknadsföring

  • Reflektera och analysera kring den egen digitala närvaron

  • Erhålla ny kunskap genom praktiska övningsmoment och enkla verktyg, exemplevis annonsering på Meta

  • Påbörja arbetet med den egen digitala strategin

Detta får deltagarna

  • Presentationen

  • Planeringskalender för digitala kanaler

  • Lista med innehållsidéer

  • Lathund för Metas sales-funnel och budgetnivåer

Digital marknadsföring

Vad är egentligen en entreprenör? Är företagare och entreprenör samma sak? Måste man omsätta miljoner för att få kallas entreprenör? Och varför är bara 3% av Sveriges företagare (eller entreprenörer?) kvinnor?

Under en 15-årsperiod har vi på SOT startat upp och drivit åtta olika bolag, men också avvecklat och avslutat en del av dem. Lägg därtill en rad olika koncept och varumärken under de olika bolagen. Ibland har våra vägar korsats och ibland inte. De här åren har gett oss erfarenheter som vi idag inte skulle klara oss utan och som vi gärna vill dela med oss av till andra. Vi vill inspirera fler till att våga ta steget, visa att vägen framåt kan få vara både krokig och brokig men ändå leda till ett fungerande företagande och kanske det viktigaste, ett rikt liv. Genom vår inspirationsföreläsning vill vi göra entreprenörsresan för någon annan lite enklare och roligare!

Vi anpassar mer än gärna föreläsningen till just ert tillfälle för att den ska bli så inspirerande som möjligt!

Under åren har vi arbetat inom följande områden:

  • Event Management

  • Konceptutveckling

  • Restaurang & Café

  • Marknadsföring

  • Affärsutveckling

  • Projektledning

  • Besöksnäring

  • Livemusik

Med workshopen vill vi inspirera till att:

  • Våga

  • Göra verklighet av sina idéer

  • Tro på sig själv

  • Höja kunskapen om entreprenörskap

  • Visa att kvinnor också kan driva företag!

Entreprenörsskap på riktigt!